Португальський період у ралійній кар’єрі екіпажу Антона Корзуна та Павла Кононова дійсно є абсолютно нетиповим. Мало хто з українських ралістів у зарубіжних стартах робив ставку на монопривід – зазвичай пріоритет мали виступи на автомобілях з повним приводом. Свого часу екіпажі з України встигли спробувати в дії практично всі види сучасної техніки 4WD аж до автомобілів WRC – а от програми зарубіжних виступів на моноприводі ніколи не виглядали надто привабливими. Але Корзун з Кононовим різко змінили ситуацію, коли в 2023 році провели повний сезон у Португалії на Peugeot 208 Rally4 – тобто на автомобілі сучасного топового моноприводного класу.
Слід відзначити також і ще одну важливу деталь. З року в рік представники України традиційно націлювалися в першу чергу на балтійські національні чемпіонати – більшість їх досягнень були здобуті саме на трасах Естонії, Латвії та Литви. Якщо винести за дужки світову та європейську першості, можна згадати ще хіба польський «вояж» Юрія Протасова, який у 2010 році за підсумками сезону здобув дев’яту позицію в абсолюті чемпіонату Польщі та четверту в групі N. Відтак, Антон Корзун і Павло Кононов стали першим українським екіпажем, який торік реалізував повноцінну програму виступів в одному з національних ралійних чемпіонатів у Західній Європі – і повторив її цього року.
Після двох поспіль сезонів у чемпіонаті Португалії (точніше, в його монопривідній версії Campeonato Portugal de Ralis 2RM) нарешті з’явилася можливість оцінити прогрес українського екіпажу. Бо торік були відсутні будь-які початкові орієнтири – як через мінімальне знайомство з місцевими реаліями, так і через досить незвичну програму виступів на автомобілі групи Rally4… Плюс суттєво допоміг такий фактор, як консервативність календаря чемпіонату Португалії – протягом обох «українських» років (2023-2024) він не просто складався з одних і тих раундів, а ще й в тому самому порядку та майже в ті ж самі терміни.
Тут доречно буде нагадати, що португальський чемпіонат чітко поділений на дві частини – спочатку чотири ралі на гравії, потім чотири ралі на асфальті. Такий формат календаря досить зручний у технічному плані, бо протягом року вистачає тільки двох серйозних циклів підготовки техніки – спочатку для гравія, потім для асфальту. Тобто без стрімких і неодноразових змін специфікації ралійного автомобіля («асфальт/гравій») після одного чи двох змагань.
В порівнянні з сезоном 2023 року Корзун з Кононовим помітно покращили свої результати практично за всіма показниками. У загальному заліку Campeonato Portugal de Ralis 2RM вони фінішували шостими з 59 очками – торік вони посіли восьму позицію з 46 очками. На додачу до цього українці двічі фінішували на етапах на подіумі (дві треті позиції, причому і на гравії, і на асфальті) – у 2023 році на їх рахунку було одне третє місце на гравії. Якщо поглянути на досягнення Корзуна і Кононова в абсолютному заліку головного чемпіонату (власне Campeonato Portugal de Ralis з усіма заліковими групами), теж можна відзначити прогрес – торік вони здобули 6 очок в абсолюті, зараз покращили цей показник вже до 14 очок.
Що стосується стабільності екіпажу, то всі два роки в Португалії їх результати все ж йдуть «хвилями», коли високі позиції чергуються з помітними спадами або нефінішами. Але можна помітити, що «амплітуда» цих фінішних позицій помітно зменшилася. У 2023 році Корзун з Кононовим фінішували на шести раундах Campeonato Portugal de Ralis 2RM, двома кращими результатами були третя та четверта позиції, а двома гіршими результатами стали 12-те та 18-те місця. Сезон 2024 року приніс вже таку картину – шість фінішів, двома кращими результатами стали дві треті позиції, а двома гіршими фінішами стали дві десяті позиції. Тобто «амплітуда» між вищими та нижчими точками скоротилася вдвічі…
На окрему увагу заслуговує результат співпраці українського екіпажу та португальської команди BeFast MotorSport. Ця команда досить успішно працює саме в «бюджетній» монопривідній ніші – підготовка машин початкових класів (на кшталт N1/N2 і Rally5), старої техніки з протермінованою омологацією, автомобілі для монокубкових серій і т.д. При цьому BeFast MotorSport була представлена у різних дисциплінах – ралі-крос, кільцеві перегони, гірські перегони, ралі, – але переважно орієнтувалася на місцеві регіональні серії (зона Північ, зона Центр, зона Південь) та нижчі дивізіони.
Але в 2023 році Peugeot 208 Rally4 став топовим і найсучаснішим ралійним автомобілем в арсеналі BeFast MotorSport. І саме Корзун з Кононовим вивели португальську команду на помітно вищий рівень боротьби – всі досягнення українців у Campeonato Portugal de Ralis 2RM стали новими вершинами для BeFast MotorSport у ралі! Тобто ця українсько-португальська співпраця виявилася взаємно корисною для обох сторін – екіпаж Корзун-Кононов отримав чималий досвід виступів у місцевому чемпіонаті (особливо важливим став його асфальтовий компонент), а команда BeFast MotorSport завдяки їх успіхам суттєво підвищила свій статус у португальських ралі.
Але негайно виникає питання – чи може подальша співпраця принести нові успіхи? Чергове покращення результатів просто за рахунок стабільних фінішів майже неможливе – потрібно вже на кожному раунді боротися за подіум. А подальше підвищення ставок у Campeonato Portugal de Ralis 2RM (боротьба за Топ-5 чи навіть подіум за підсумками сезону) вимагатиме чимало зусиль і коштів – регулярні тести, покращення стенограми, підвищення рівня підготовки й обслуговування техніки…
Отже, якщо Корзун вирішить продовжити виступи на Піренеях, то можливі кілька варіантів на 2025 рік. Перший – залишитися в BeFast MotorSport і спробувати здійснити чергове «еволюційне» покращення. Другий – спільно з BeFast MotorSport вийти поза межі чемпіонату Португалії. Наприклад, додати до звичної національної програми участь у регіональному монокубку Peugeot Rally Cup Ibérica – це ще два-три старти на раундах в Іспанії. Плюс можна розглянути варіант «бонусного» виступу на іспанському раунді чемпіонаті Європи у заліку ERC4 (наступного року етап ERC 4-6 квітня прийматиме «континентальне» Rally Sierra Morena) – це вже серйозний орієнтир для подальшої оцінки можливостей екіпажу та команди.
Звісно, можна пофантазувати й щодо програми-максимум – скажімо, додаткові три-чотири гонки у чемпіонаті Європи в заліку ERC4 (можна обирати з раундів в Угорщині, Польщі, Чехії чи Хорватії). Але тут одразу виникають два питання – бюджет і місцевий технічний партнер, який б надав аналогічний автомобіль Rally4 (малоймовірно, що BeFast MotorSport зможе забезпечити логістику в іншому кінці Європи). Ну й також відкритим лишається питання готовності самого екіпажу до виступів на такому, досить серйозному рівні.
Альтернативним (хоча й малореальним) варіантом може стати повернення українців до повного приводу – в цьому випадку в тій самій Португалії можна придивитися до такої серії, як Toyota Gazoo Racing Iberian Cup. Її учасники виступають на повнопривідних Toyota GR Yaris, які навіть у базовій версії мають потужність мінімум 255 к.с. – тобто це вже аналог колишнього класу N4. Також може бути розглянуто й традиційну для українців програму в одному з балтійських чемпіонатів – скажімо, Латвії (група LRČ3) або Литви (група LARČ3). Нагадаємо, що торік Корзун з Кононовим уже стартували на Škoda Fabia Rally2-Kit на Tet Rally Liepāja, подвійному раунді чемпіонату Латвії (здобули третю та четверту позиції в заліку LRČ3).
Від редакції: Викладені шановним експертом варіанти, дійсно, могли б стати реальністю – але за умови закінчення російсько-української війни. До цього ж моменту є обгрунтовані сумніви в тому, що Корзун з Кононовим приймуть рішення збільшити фінансову складову своєї ралійної програми. Враховуючи те, що цей екіпаж, як і всі решта наших представників в міжнародному ралі, з самого початку війни надає великі обсяги допомоги ЗСУ, повірити в такий перерозподіл коштів нам важко. Тому наша ставка все ж на те, що Антон та Павло якщо й продовжуватимуть виступи, то на тій самій техніці, що й тепер.
Фото © BeFast MotorSport, Andre Marques