![255 110 Melnichuk 001](images/banners/ads/255_110_Melnichuk_002.jpg)
Невблаганна статистика підказує нам, що першим стартом українців в литовському ралі є виступ екіпажу Андрія Александрова та Івана Германа на ралі «Аукштайтія» 2002 року. Це так – але, як кажуть, є нюанс. Справа в тому, що на рік раніше той самий екіпаж взяв участь у латвійському ралі «Курземе», яке одночасно входило до заліку чемпіонатів Європи, Естонії, Латвії та Литви. Який з цих стартів вважати відправною точкою нашої історії – вирішуйте самі; але однозначно те, що «вікно» в балтійське ралі за часів незалежності України відкрив для нас саме Андрій Александров.
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_1_aleksandrov.jpg)
Попри те, що до самої своєї загибелі Андрій хоча би раз на рік стартував за кордоном, литовські змагання він більше не відвідував – тож, наступним, хто пішов цим шляхом, став друг та, певною мірою, учень Александрова Ігор Чаповський. Двічі поспіль, в 2008 та 2009 роках, він брав участь у ралі «Сауле» (назва ралі, до речі, є ім’ям богині Сонця в балтійській міфології). На жаль, литовське сонце не було дуже ласкавим до одесита – найкращим його результатом стало сьоме місце в класі N4. Крім цього, Ігор також одного разу стартував в ралі «Аукштайтія», але й там помітного успіху не добився.
Саме в той час серед українських ралістів набуває популярності практика участі в зимових ралі, традиційних для всіх балтійських та скандинавських країн. Найбільшою популярністю користувались латвійська «Сарма» та естонське «Виру»; але українці не оминули увагою й литовське «Вінтер Ралі», яке доволі часто відкривало зимову сесію. Так, в різні роки в цьому змаганні брали участь Дмитро Роткевич, Тарас Кравченко, Юрій Кочмар, Сергій Потійко та Володимир Кондратенко. Якраз останньому належить єдине призове місце в «Вінтер ралі» 2013 року (третій в класі 5) – що цікаво, при цьому штурманом Володимира був Олександр Салюк-молодший!
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_2_kondratenko.jpg)
До речі, саме Кондратенко довгий час залишався єдиним українським пілотом, який провів в Литві не одну-дві гонки – а повний сезон. Шість стартів, чотири фініші, найкращий з яких на четвертому місці в класі – такий підсумок участі Володимира в литовському чемпіонаті на орендованому Renault Clio в 2012 році. Як бачимо, з призовими місцями українці мали певний «напряг» – але через деякий час ситуація радикально змінилась.
Першим з представників повного приводу, хто почав привозити з Литви додому нагороди, став Тарас Кравченко, який посів третє місце в класі N4 за підсумками ралі «Сауле» 2012 року. Зауважимо, що це був перший старт харківського пілота на десятій еволюції Mitsubishi Lancer, а допомагав йому в цьому знаний латвійський спортсмен Андіс Нейкшанс.
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_3_kravchenko.jpg)
За кілька років досягнення Кравченка перевершив одесит Віталій Пушкар, який взяв «срібло» в класі на ралі «300 озер» (знов-таки, на Lancer Evo X). А згодом відчутно покращив статистику виступів своїх співвітчизників Сергій Потійко, який провів в Литві два майже повні сезони – в 2018 (шість стартів) та 2021 (чотири старти). Серед його досягнень – декілька призових місць та навіть одна перемога в класі LARC3 на ралі «Аукштайтія» 2021 року. Відомо, що в планах Сергія було продовження виступів на новому прототипі від команди ProRacing – але через війну ці наміри довелось відкласти.
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_4_potiiko.jpg)
Але найвищим українським досягненням в литовських змаганнях став, безперечно, минулорічний виступ в чемпіонаті цієї країни Валерія Горбаня. Протягом 2021 року киянин взяв участь у всіх п’яти етапах литовської першості, здобув одну перемогу та три призові фініші – і став за підсумками сезону чемпіоном Литви в заліках AWD та LARC1. Не завадить вчергове нагадати, що після цього Горбань став єдиним українським ралістом, який має в своєму послужному списку чемпіонські титули всіх трьох країн Балтії: Естонії, Латвії та Литви.
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_5_gorban.jpg)
Особливою темою нашої розмови є досягнення в литовських змаганнях українських штурманів, які асистували місцевим пілотам. Безперечно, тут першою треба відзначити одеситку Ірину Коломейцеву, яка протягом двох років виступала в екіпажі з Бенедіктасом Ванагасом. Протягом цього часу тандем демонстрував значний прогрес, найвищою точкою якого стало четверте місце в класі на шведському етапі чемпіонату світу. Щодо результатів в литовських змаганнях, то тут кращим результатом Бенаса та Ірини є перемога в ралі «Жямайтія» 2012 року – на жаль, це було останнє ралі, які спортсмени провели разом.
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_6_kolomeitseva.jpg)
Другим українським штурманом, який відзначився виступами в Литві, є Адріан Афтаназів – протягом сезону-2012 він асистував видатному литовському спортсмену Саулюсу Гірдаускасу. Виступаючи на автомобілі Skoda Fabia WRC, литовсько-український тандем продемонстрував майже ідеальний результат: чотири перемоги в чотирьох гонках та прикрий схід на останньому, п’ятому етапі. Закономірним результатом став чемпіонський титул Афтаназіва, який він додав до аналогічного звання, отриманого в Україні.
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_7_aftanaziv.jpg)
Підбиваючи підсумки, зауважимо, що український десант в Литві був кількісно меншим, ніж присутність литовців в Україні – всього статистика свідчить про десятьох наших перших пілотів та двох штурманів в складі інтернаціональних екіпажів. Втім, на рахунку українців – два чемпіонські титули (Афтаназів в 2012, Горбань в 2021), тоді як представник Литви в Україні зробив це лише одного разу (Самуліоніс в 2013). Так чи інакше, всі наведені факти свідчать про те, що взаємовідносини між нашими країнами в сфері автомобільного ралі завжди були – і залишатимуться – двосторонніми та дружніми.
![](images/pictures/2022/lithuania/LT2022_PR5_8_saliuk.jpg)
А що ж Салюк-старший? Як не дивно, але попри весь свій багатий досвід, в литовських змаганнях з ралі він дотепер не брав участі жодного разу. Втім, варто пригадати, що свого часу Олександр Петрович виходив на старт багатогодинної кільцевої гонки Omnitel 1000, яка проходила в місті Паланга. Результатом був подіум в класі та четверте місце в абсолютному заліку. Що ж, вже найближчими днями ми дізнаємось, чи буде литовське ралі настільки ж вдалим для нашого легендарного пілота.
Фото © Андрій Мацех, Андрій Патраков, Володимир Некрасов, Крістс Андерсонс